Siden sist

Det har vært travle dager siden sist J og rolige dager. Litt trening bak i hagen blir det hver dag; på alle tre. Alt fra klikkertrening til litt mer seriøs trening. Holder på med prosjekt 100% selvstendig slalåm for Liz, og jammen ser det ut som om vi (eh – hun) klarer det. Jeg tok i bruk bøyler for noen uker tilbake og det har gitt henne den tryggheten hun trenger på hva som er riktig inngang. Selv 90 graders venstreinnganger tar hun nå – selv om jeg sender henne inn fra 5 meter og selv om jeg blir stående helt passiv. Den eneste kommandoen hun får fra meg er ”slalåm”, resten må hun fikse alene J Det morsomme er at hun har blitt så trygg på hva jeg vil og hun gjennomfører med stor glede.

Hadde en trening på søndag på hundehytten og da også gav hun meg slalåmer som jeg virkelig ble storlig imponert over. Flinke hunden min det.Apropos treningen på søndag, da lot jeg Viva og Zille løpe noen runder også (med pinnene på bakken) og de jobbet som noen helter begge to. De er som smør i hendene mine, de er en nytelse å handle begge to. Jada, vet jeg har sagt det før, jeg savner noe inderlig å jobbe/konkurrere med dem! 

På søndag jobbet vi en del med å få Liz til å skjønne det å legge om gir, og å kunne jobbe handling inne i en kombinasjon selv om Kong’en ligger og frister på enden + at når hun får lov så skal hun få ta innspurten …men først når jeg sier det – ikke når snuten hennes liksom er i den retningen. Phuh, stakkars Liz, hun tenkte fælt for å skjønne hva jeg mente og jeg hadde tilsvarende dårlig samvittighet for at jeg ikke klarte å hjelpe henne slik at hun forstod det. Så er det jeg kommer på at hjemme i hagen bruker jeg DoggiZen med ett ”værsegod” som kommando for å styrte frem til belønningen! I går testet jeg det ut hjemme og for første gang så forstod hun virkelig hva jeg mente J Vi jobbet vekk fra belønningen og først på min kommando gav hun meg en nydelig innspurt (selv med meg stående igjen). Vil det virkelig si at vi har funnet løsningen mon tro?

En kommentar om “Siden sist

  1. Hmm spennende! Når jeg leste dette så jeg for meg lyspærene som tente 🙂 gleder meg til å høre fortsettelsen 🙂

Legg igjen en kommentar